11.01.23

Humanitaarvaldkonna abivallavanem

Helve Reisenbuk

520 2292

helve.reisenbuk@haademeeste.ee

Vastuvõtt Uulus

Sotsiaalnõunik

Eha Säde

444 8896, 5340 8385

eha.sade@haademeeste.ee

Vastuvõtt Uulus

Lastekaitsenõunik

Eliise Erissaar

444 8896, 5915 1721

eliise.erissaar@haademeeste.ee

Vastuvõtt Uulus

Sotsiaaltöö spetsialist

Sandra Rebane

5346 7102

sandra.rebane@haademeeste.ee

Vastuvõtt Häädemeestel

Avahooldustöötaja

Kaja Kivis

5342 6916

kaja.kivis@haademeeste.ee

 

Puuetega inimeste hoolekande spetsialist Merike Adele Mee 53413825 merikeadele.mee@haademeeste.ee  

 

Toimetaja: IRIS HAHLBERG
« Tagasi

Abivahendite hüvitamisest

 

Abivahend aitab säilitada erivajadusega ja puudega inimeste (sh laste) võimet hakkama saada igapäevaelu tegevustega ja ennetada tekkinud kahjustuse süvenemist. Abivahenditeks võivad olla näiteks mähkmed, proteesid, poti- ja dušitoolid, kargud, ratastoolid, kuuldeaparaadid jne.
 
Riigi soodustusega on abivahendid
  • kuni 18-aastastele lastele (puudeta lapsele ainult eriarsti tõendi alusel);
  • 18-aastastele ja vanematele puudega inimestele;
  • alates 16. eluaastast inimestele, kellel on tuvastatud osaline töövõime või töövõime puudumine või töövõime kaotus vähemalt 40 protsenti;
  • vanaduspensioniealistele;
  • inimestele, kellel on kuulmislangus alates 30 detsibellist (kuulmisabivahendi või heli ülekandesüsteemi ostuks) või inimestele, kellel on eemaldatud rind (rinnaproteesi ostuks) või silm (silmaproteesi ostuks).
Abivahendi soetamine
Abivahendi ostu või üürimist toetab riik, kui on olemas:
  • füsioterapeudi, tegevusterapeudi, arsti või õe tõend, kus on abivahendi vajadus välja toodud. Samuti võib abivahendi vajadus olla välja toodud rehabilitatsiooniplaanis.
  • Kehtiv isikliku abivahendi kaart.
    Kaarti saab taotleda sotsiaalkindlustusameti kodulehekülje kaudu. Kaart saadetakse postiga koju 3-5 päeva jooksul. Kui kaarti ei ole võimalik elektrooniliselt taotleda, saab pöörduda sotsiaalkindlustusameti klienditeenindusse.
Vajaliku abivahendi soetamiseks tuleb pöörduda otse abivahendit müüva ja üüriva ettevõtte poole, millega sotsiaalkindlustusamet on sõlminud lepingu. Infot ettevõtete teeninduskohtade ja kontaktandmete kohta leiab sotsiaalkindlustusameti kodulehelt.
 
Erisuse taotlemine
Mõnikord vajavad inimesed tulenevalt tervislikust või majanduslikust olukorrast erilahendusi. Taotlus erisuse saamiseks tuleb esitada sotsiaalkindlustusametile enne abivahendi soetamist. Erisust saab taotleda juhtudel, kui on vaja:
  • abivahendit, mille maksumus ületab ette nähtud piirhinna (soovitakse piirhinna suurendamist) või abivahendit, millele ei ole kehtestatud hinda*;
  • rohkem abivahendeid kui riigi soodustusega lubatud;
  • abivahendit, mis puudub abivahendite loetelus*;
  • kasutusel oleva abivahendi asemele uut abivahendit enne olemasoleva kasutusaja lõppu (juhul kui olemasolev abivahend on soetatud riigi soodustusega);
  • abivahendi eest tasumisel omaosaluse vähendamist (lisada juurde selgitused ja põhjendused);
  • muud põhjendatud erisust (sh üüritava abivahendi väljaost* jm).
Taotlusele tuleb lisada koopia abivahendi tõendist. Kui abivahendi vajadus on kirjas rehabilitatsiooniplaanis, siis abivahendi tõendit lisada ei ole vaja. 18-26-aastane välismaal õppija peab esitama ka koolitõendi koopia.
* märgitud juhtudel tuleb lisada kaks hinnapakkumust, mis vastavad inimese vajadustele ja on sarnase funktsionaalsusega. Hinnapakkumused peavad olema koostatud erinevate abivahendi ettevõtete poolt.
 
 
Sotsiaalkindlustusamet
612 1360
info@sotsiaalkindlustusamet.ee